Öresunds Veterinärklinik | Att resa med hund och katt
page-template-default,page,page-id-109,page-child,parent-pageid-103,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Att resa med hund och katt

Resa utomlands med hundar och katter till ett EU-land

Statens Jordbruksverk har stränga regler kring vaccinationer och åtgärder vid utlandsresor med djur.

OBSERVERA: Det tar 21 dager att få alla vaccinationer och handlingar i ordning enligt nedanstående.

Det här bör du alltid tänka på:

• Djuren ska vara id-märkta. Hunden eller katten måste vara identitetsmärkt med en klart läslig permanent tatuering eller ett mikrochip av ISO-standard. Det är veterinärer som märker djuren. Från 2011 är endast mikrochip godkänd märkningsmetod.
    • Djuren ska vara vaccinerade mot rabies.

Både hundar och katter ska vaccineras mot rabies. Grundvaccination kan göras på ett id-märkt djur som är minst tre månader.

Hur länge rabiesvaccinationen är giltig beror på vilket vaccin som används. I Sverige är Rabisin giltigt i 1 år och 45 dagars. Nobivac är giltigt i tre år. Veterinären skriver in i djurets pass eller veterinärintyg att det är vaccinerat och noterar också sista datum för revaccination. Det är det datumet då du senast måste låta djuret vaccineras igen.

• Djuren ska ha pass för sällskapsdjur. Du skaffar passet hos din veterinär. I passet finns plats för veterinärens notering av utförda vaccinationer och behandlingar. Du får inte själv föra in några uppgifter i passet, men du kan visa dina gamla vaccinationsintyg för veterinären så att denne kan föra in uppgifterna i passet. Passet är en värdehandling. Om det kommer bort eller förstörs måste du skaffa ett nytt pass.
  • Storbritannien, Irland och Malta ställer särskilda krav. De här länderna ställer extra krav som det tar tid att uppfylla. Det är viktigt att du tar reda på vad som gäller.För fullständig information om de krav och rekommendationer som finns för utlandsvistelser se Jordbruksverkets hemsida.

Alla hundar som reser in till Norge måste ha sällskapsdjurpass, vara id-märkta och avmaskas av veterinär.

Det betyder att hundar som reser från Sverige får samma regler som de som kommer från andra EU-länder.
Tidigare kunde du själv avmaska din hund och intyga det på en blankett men nu måste du alltså träffa en veterinär som avmaskar och gör ett intyg med en stämpel i hundens sällskapsdjurspass.
Hunden måste även vara id-märkt.
Det tidigare kravet på att katter måste avmaskas är nu upphävt.