Öresunds Veterinärklinik | Hotspot
page-template-default,page,page-id-130,page-child,parent-pageid-103,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Hotspot

Hotspot är en akut lokal fuktig inflammation i huden. Det kan förekomma på alla hundraser, men är vanligare på långhåriga hundar, t ex golden retriever, eller hundar med kort tät päls, t ex labrador retriever. Sjukdomen utlöses av att hunden slickar eller kliar sig, men det finns alltid en underliggande orsak. Exempel på bakomliggande orsakar kan vara parasiter (loppor, löss), allergi, fukt, tät päls, kemikalier, öroninflammation, ledbesvär mm.

Symptomen är ett ömmande och vätskande område med kladdig ihoptufsad päls, vanligen i ansiktet, nacken, vid svansfästet eller på låren. Behandlingen går ut på att klippa rent området flera centimeter utanför området och hålla rent med ljummet vatten och klorhexidinschampo, klorhexidinlösning eller alsollösning. Eftersom hundarna har ont krävs ofta lugnande för att kunna raka området. Ibland krävs behandling i form av antibiotika och kortison. Kontakta veterinär om eksemet är stort eller om det inte hjälper med rakning och rengöring.
Hotspot kallas även retrievereksem eller fukteksem.