Öresunds Veterinärklinik | Kennelhosta
page-template-default,page,page-id-124,page-child,parent-pageid-103,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Kennelhosta

Kennelhosta, som är ett samlingsnamn på olika infektioner i övre luftvägarna med hosta som följd, är en mycket vanlig och smittsam sjukdom, särskilt på ställen där många hundar samlas som t ex kennlar, utställningar eller hundpensionat. De två vanligaste orsakerna till sjukdomen är ett virus (canine parainfluensa) och/eller en bakterie (Bordetella Bronchiseptica).

Sjukdomen är mycket smittsam och hundar smittar framför allt varandra vid direktkontakt (via nos-nos kontakt eller via hosta/nysning), men smitta kan också överföras via gemensamma vattenskålar och föremål som hunden tar i munnen. Inkubationstiden är 8-10 dagar.

Symtom på kennelhosta är långvarig torrhosta, harklingar, halsont, kräkreflexer, feber, rinnande nos och att hundens allmäntillstånd är nedsatt. I regel försvinner symtomen efter 1-2 veckor. Hunden kan dock få följdsjukdomar som lunginflammation.

En hund som haft kennelhosta är inte skyddad mot att få sjukdomen igen vid ett senare tillfälle.

Här på Öresunds Veterinärklinik använder vi ett nytt vaccin mot kennelhosta. Det nya vaccinet Nobivac KC är ett intranasalt vaccin som ges i ena näsborren på hunden. Det är en mycket liten mängd, mindre än en halv milliliter. Fördelarna med intranasalt vaccin är att skyddet utvecklas mycket snabbt, redan efter 3 dygn. Dessutom bildas skydd (antikroppar) direkt i nosens slemhinna, där eventuell smitta tas upp.

Man behöver bara vaccinera en gång för att få ett skydd som räcker i ett år, och vaccinet kan ges till både dräktiga tikar och valpar.