Vi erbjuder allt från enklare ingrepp som avlägsnande av tandsten med ultraljud och efterföljande polering, PTR (professionell tandrengöring), enklare och mer avancerade kirurgiska extraktioner, TR (tandresorptionsbehandlingar) och fixering av käkfrakturer.

En veterinär, djursjukskötare och narkossköterska arbetar i team på vår tandavdelning som är utrustad med modern tandläkarutrustning, digital tandröntgen, narkosapparat och övervakningsmaskiner.

Tandsjukdom är ett vanligt problem hos både hundar och katter. Cirka 80 % av vuxna djur har någon form av tandproblem, men det kan vara svårt att upptäcka om hunden eller katten lider av tandvärk. Tandproblem kan orsaka smärta utan att djuret egentligen visar att det har ont. De flesta djur med tand eller munhåleproblem fortsätter att äta mer eller mindre som vanligt. Detta beror troligen på att smärtan oftast är konstant och de kopplar inte samman den med foderintag. I de fall det rör sig om lösa tänder kan detta ge matvägran.

Tandsjukdom

Precis som hos människor bildas det hos hundar och katter en beläggning som, om den inte avlägsnas, orsakar inflammation i intilliggande tandkött. Denna knappt synliga beläggning utvecklas senare till tandsten. Inflammationen i tandköttet i kombination med beläggning och tandsten leder på sikt till blottade tandhalsar och tandlossningsproblem, parodontit.

Symtom på tandsjukdom:

• Dålig andedräkt
  • Lättblödande, rött och irriterat tandkött
  • Var runt tänderna
  • Lösa eller tappade tänder
  • Katten eller hunden drar sig för att öppna munnen eller kliar sig mot munnen
  • Försämrad aptit och salivering
  • Katten eller hunden har problem med att tugga, eller tuggar bara på ena sidan
  • Aggression, irritabilitet och nedstämdhet

Hos katter förekommer dessutom en annan sjukdom som heter tandresorption (TR eller FORL). Detta är en tandhalsdefekt då delar av tanden bryts ner inifrån. TR förekommer även hos hundar, men är mer ovanligt.

Tandkonsultation

Du kan boka en tandkonsultation hos oss för en första bedömning av tänderna och därefter bokas, om det behövs, en operationstid för tandrengöring. För en fullständig bedömning av tänderna behövs även röntgen av tandrötterna, så att man med säkerhet kan säga att det inte finns några problem med hundens eller kattens tänder. Detta görs under narkos på operationsdagen.

De flesta djur med tand eller munhåleproblem fortsätter att äta mer eller mindre som vanligt, därför rekommenderar vi att boka en tid till veterinär om ditt djur visar sjukdomssymptom, såsom viktminskning. Detta besök debiteras som ett vanligt besök till veterinär.

Hundar och katter över 5 års ålder rekommenderar vi att man tar ett blodprov innan narkos för att minimera narkosriskerna. Detta är såklart frivilligt och man kan välja att inte göra det.

Innan narkosen lyssnar veterinären på hjärtat och om det finns misstankar på att något inte är som det ska finns det möjlighet att göra ultraljudsundersökning av hjärtat innan narkos.

Tandbehandling

Alla tandåtgärder utförs under narkos för att minimera risken att hunden eller katten ska andas in bakteriefyllda partiklar som frigörs under tandstensborttagningen, då detta skulle kunna leda till lunginflammation. Behandlingens omfattning avgörs av graden av parodontit eller tandresorption hos patienten. Tidiga stadier av parodontit behandlas med tandstensborttagning och polering av tänderna under narkos, kombinerat med förebyggande åtgärder i hemmet. Vid senare stadier behöver denna behandling ofta kompletteras med att tänder dras ut.

Vid tandbehandlingen görs en undersökning av tänder och tandkött, och man mäter eventuella tandköttsfickor samt röntgar tandrötterna. Tandstenen avlägsnas med ett ultraljudsinstrument. Äldre tänder kan ha missfärgningar som inte går att ta bort. Efter tandstensborttagningen brukar tänderna poleras, vilket gör att emaljytan blir glattare och uppkomsten av nya beläggningar fördröjs.

Även om det kan vara enkelt att ta bort lindrigare förekomst av tandsten genom att skrapa på tänderna på en vaken hund eller katt är denna metod mindre lämplig, eftersom man då inte kommer åt den plack och tandsten som finns innanför tandköttskanten. Skrapning innebär även risk för emaljskador.

Eftervård

Efter tandbehandlingen kan hunden eller katten känna ömhet i munnen och kan då serveras mjuk mat i några dagar. Ofta ordineras även smärtstillande läkemedel.

Tandborstning

Genom att dagligen borsta bort beläggning från tänderna kan sjukdomar i tänder och tandkött förhindras. Tuggben är förvisso till hjälp men inte lika bra som tandborstning. Det är viktigt att redan när valpen eller kattungen är ung introducera tandborstning, så att det blir en naturlig daglig rutin för dig och din hund eller katt. Introducera tandborsten stegvis med bara några sekunders borstning första gången och öka sedan tiden efterhand. Speciell djurtandkräm kan användas och är mest till för att göra tandborstningen mer intressant för ditt djur, välj en som smakar gott. Om tandköttet är rött och irriterat så kan det göra ont att borsta med tandborsten, det är då viktigt att först behandla tandköttsinflammationen. Detta görs med tandstensborttagning och polering av tänderna under narkos. Det bör inte användas tandkräm avsedd för människor till hund och katt, eftersom den sorten inte ska sväljas.