Öresunds Veterinärklinik | Hältutredning
page-template-default,page,page-id-22,page-child,parent-pageid-10,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Hältutredning

På polikliniken tar vi emot många patienter som haltar. Orsaken till hältan varierar. Det kan t.ex. röra sig om skador eller sjukdomar i leder, ledband, muskler eller skelett.

I många fall kommer symptomen smygande som vid en ledförslitning (artros). Vid andra tillfällen uppkommer skadan akut, t.ex. fall från hög höjd, trafikskada eller annat yttre våld.

Vid en hältutredning försöker veterinären fastställa orsaken till ditt djurs problem. Djuret observeras i både skritt och trav. Det krävs ett vant öga för att bedöma hundens rörelsemönster. Därefter känner veterinären igenom patientens ben och rygg. Många gånger ges djuret en lugnande, smärtstillande spruta. Detta är ofta nödvändigt för att kunna göra en fullständig undersökning av djuret men också för att kunna genomföra en röntgenundersökning.

Många gånger är en hältutredning att betrakta som ett detektivarbete för att man ska kunna lokalisera exakt var problemet sitter. Ibland är diagnosen självklar men ibland är hältorsaken mer diffus. Vanliga orsaker kan vara frakturer, korsbandsskador, ledförslitningar, knäskålsupphakning (patella luxation) samt utvecklingsrubbningar i skelett och leder t.ex. osteochondros.

Om du söker till oss för att ditt djur haltar, är det bra om hunden/katten inte har fått någon mat efter kl. 22.00 kvällen innan eftersom den med största sannolikhet kommer att få en lugnande spruta för att kunna undersökas optimalt.