Öresunds Veterinärklinik | Tandvård
page-template-default,page,page-id-35,page-child,parent-pageid-10,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Våra husdjur kan precis som vi få problem med tänderna och det kan göra lika ont för dem som för oss. Tyvärr är tandsten, inflammerat tandkött, tandlossning, avslagna tänder och bettfel vanligt förekommande hos våra katter och hundar.

Många katter har dessutom en sjukdom (FORL) som bryter ner tandvävnaden. Detta tillstånd är mycket smärtsamt. Dessutom finns det risk för att en kraftig infektion i munhålan kan sprida sig till inre organ, bl.a. hjärtat. Det är därför viktigt att ta hand om sitt djurs tänder på bästa sätt.

I flera fall upptäcks inte tandskador, såsom tandlossning, tandfrakturer och karies, samtliga mycket smärtsamma för djuren, innan en grundlig undersökning, ofta inkluderad tandröntgen, gjorts. Därför erbjuder vi förebyggande tandvård och kan ge dig råd och tips som ger ditt djur en bättre munhälsa.

Hos oss på Öresunds veterinärklinik finns veterinärer och djursjukvårdare med stor erfarenhet inom djurtandvård. Till vår hjälp har vi modern tandläkarutrustning och digital tandröntgen. För att kunna ta bort tandsten ordentligt på en hund eller katt används ultraljud och det är mycket viktigt att komma åt längst bak och i tandfickor. Tandröntgen hjälper oss att upptäcka skador eller tandsjukdomar.

Vi erbjuder gratis tandkonsultationer. Välkommen att beställa tid!

Borttagning av tandsten med ultraljud kan bokas alla vardagar. Alla åtgärder som gäller tänder måste utföras i narkos. Innan narkosen undersöker en veterinär ditt djur för att göra en bedömning av allmäntillståndet samt lyssna på hjärta och lungor. Om hunden är över 8 år eller katten är över 10 år så rekomenderar vi ett blodprov innan narkos. Kroppen börjar bli gammal och de inre organen kan ha nedsatt funktion, även om det inte märks i djurets vardag. Du lämnar in ditt djur på morgonen och det är viktigt att din hund eller katt inte får äta efter kl. 22.00 kvällen före sövning. Vatten ska stå framme hela tiden. De allra flesta tandpatienter kan gå hem samma dag. Var noga med att ge mjuk mat de första dagarna om någon tand har dragits ut eller om ett mer avancerat ingrepp har utförts.